Biografi Percuma

Prolog

Mungkin saya boleh berkira untung (bersyukur) kerana dilahirkan dalam lingkungan yang dikelilingi orang yang boleh dijadikan sebagai sumber teladan. Dan sebetulnya ini bukan tentang buku yang ditulis oleh penulis, tetapi pengisian sosok yang dikisahkan dalam kedua-dua buku ini. 

Pertama, seorang yang boleh saya julukan dengan gelaran “Pergelutan Sang Nasionalis” yang mempunyai nilai pengalaman tersendiri yang begitu berharga bagi saya. Sebagai seorang yang lahir dalam keluarga yang begitu aktif dalam pergerakan akar umbi parti politik Melayu, UMNO, nama sosok Onn Ja’afar bukan sesuatu yang asing bagi saya. Sejak usia kecil, saya cuba mencari sebab musabab kenapa ada dikalangan mereka begitu setia sekali dengan parti ini, meski parti ini sentiasa terpalit dengan isu-isu salahlaku. Mungkin ketika itu saya masih berusia muda. Nama sosok Onn Ja’afar antara sosok penting bagi asal-usul UMNO yang kini merupakan sebuah organisasi politik Melayu yang memiliki beban sejarahnya dalam mencorak perjalanan politik tanah air. 

Kedua, seorang yang boleh saya julukan dengan gelaran “Kecekalan Sang Reformis” yang serba sedikit memberi pengaruh kepada saya. Selain politik akar umbi parti Melayu, saya juga terdedah dengan politik reformasi, mungkin juga disebabkan saya merasakan mempunyai persamaan, sebagai seorang yang menjiwai idealisme, nama sosok Anwar Ibrahim juga bukan sesuatu yang asing bagi saya. Faktor itu mungkin disokong lagi dengan hubungan baik saya dengan seorang sosok muda yang pernah terlibat dengan aktivisme mahasiswa, Adam Adli, yang merupakan saudara saya sendiri, walaupun saya bukan orang yang terlibat dengan aktiviti seumpama itu, kerana ketika masih belajar lagi, saya seorang yang begitu aktif bersukan sehingga ke peringkat negeri.

Kedua-dua sosok ini yang dikisahkan melalui buku yang saya baca adalah hasil karya terjemahan daripada One Man’s Will: A Portrait of Dato’ Sir Onn bin Ja’afar oleh Palema Ong Siew Im, dan Anwar Ibrahim: Dari Cherok To’ Kun ke Kuala Kangsar oleh Amin Ahmad. Buku yang ditulis oleh YB Amin Ahmad adalah buku yang dihadiahkan kepada saya, mungkin kerana kisahnya yang ditulis ketika zaman kecil dan pendedahan awal sosok reformis, mungkin ada sedikit secocok dengan diri saya yang masih dalam proses menggilap idealisme, yang penulisnya menuliskan:

Banyak pernah diperkatakan … khususnya sejak beliau memimpin gerakan mahasiswa dan belia bermula lewat 1960-an. Namun, tidak ramai yang tahu tentang pendedahan awal yang diterimanya sebelum melangkah kaki ke universiti.

Nama Kojel Melayu Kuala Kangsar (MCKK) bagi saya, sebuah nama institusi pendidikan yang begitu berjaya dalam menghasilkan tokoh-tokoh di dalam negara ini. Mungkin saya boleh mengandaikan, sosok reformis ini telah melalui proses pembinaan keperibadiannya dengan baik ketika dalam tempoh ini, sehingga membentuk potensi kepimpinan beliau dalam beberapa organisasi mahasiswa dan belia pada peringkat seterusnya. Demikian serba sedikit sebahagian kisah hidupnya yang dibawakan oleh penulis.

Bukan borang keahlian parti.

***

Bagi saya, pendidikan, perpustakaan, buku dan penulis adalah perkara asasi dalam memberdayakan modal insan dalam sesuatu negara mahupun tamadun. Empat perkara ini: pendidikan, perpustakaan, buku dan penulis, mencerminkan tahapan masyarakat sejauh mana berkualiti dalam mengisi kesedaran dan pemikiran awam. Malah, sejak bermulanya peradaban manusia, pemikir-pemikir besar pasti akan meninggal kepada kita sebuah karya ulung bagi generasi demi generasi. Dan saya sebetulnya terkesan dengan sebuah karya langka yang berjudul Qābus-nāma atau boleh juga disebut dengan Naṣiḥat-nāma oleh Kaykāvus yang diterjemahkan oleh Reuben Levy dengan diberikan judul A Mirror for Princes. Qābus-nāma merupakan sebuah karya besar bagi peradaban Parsi. Ia ditulis oleh Kaykāvus kepada anaknya, Gilānšāh, sebagai nasihat keperibadian dan kepimpinan, yang setepatnya bukan kepada anaknya sahaja, tetapi kepada generasi muda. Sengaja saya membawa karya ini, sebagai contoh kepada perkara yang saya sentuh tadi. Selain karya besar seperti Sulalat al-Salatin oleh Tun Seri Lanang yang diangkat oleh Sasterawan Negara, Muhammad Haji Salleh, sebagai sebuah karya genius tempatan.

“Cukup jelas kelihatan bahawa Tun Seri Lanang mempunyai piawai keadilan yang tinggi, dan lebih luas daripada itu, mempunyai piawai budaya yang sama tersohornya. Beliau menjadi lambang seorang manusia yang hidup dalam suatu tamadun yang bangga dengan pencapaiannya dan yakin pula dengan apa yang dicapainya. Gaya yang muncul daripada keyakinan diri, tamadun, kematangan peribadi ialah yang anggun, terhormat dan mulia,” menurut Muhammad Haji Salleh dalam tulisannya, Akal Budi Adikarya Sulalat al-Salatin.

Gambar perpustakaan di Prague, Czech Republic.

Sekali lagi, senjaga saya membawa karya ini, sebagai contoh kepada perkara yang saya sentuh tadi. Kerana penting bagi sesebuah masyarakat untuk disediakan bahan-bahan bacaan yang berkualiti dan mudah diakses kepada mereka yang dikehendaki. Dan sudah tentunya, perpustakaan awam merupakan wadah dan wahana yang harus dimanfaatkan dengan sebaik mungkin. Tidak berguna jikalau hanya pada binaan sahaja, tetapi pengisiannya adalah peri mustahak jikalau mahu mengangkat tahapan masyarakat. Buku terjemahan daripada One Man’s Will: A Portrait of Dato’ Sir Onn bin Ja’afar oleh Palema Ong Siew Im adalah buku yang saya dapatkan di sebuah perpustakaan awam negeri, dan harapnya perpustakaan tersebut, juga Malaysia, dapat meningkatkan kualiti koleksi-koleksi buku dari pelbagai peradaban dunia untuk khalayak awam (mungkin mengikut tahapan dan piawai tertentu). Saya memetik sarjana orientalis Barat, George Makdisi, dalam bukunya The Rise of Colleges: Institutions of Learning in Islam and the West, yang menjalankan kajian terhadap kekayaan peradaban Islam berkenaan perpustakaan, memberi enam istilah padu atau terminologi dalam mengambarkan perpustakaan, iaitu, bahagian luarnya: bait (ruang), khizana (almari), dar (binaan) dan bahagian isinya: hikma (kebijaksaan), ‘ilm (pengetahuan) dan kutub (buku). Kita sedia ketahui dalam peradaban Islam terdapat perpustakaan Muslim terkenal dengan sebutan Bayt al-Hikmah. Malahan pada hari ini, di Barat atau di negara-negara maju, banyak perpustakaan canggih yang gah dengan binaannya dapat ditemui. Tetapi George Makdisi mengambarkan konsep perpustakaan pada zaman peradaban Islam tersebut dengan istilah besar seperti bait al-hikma, khizanat al-hikma, dar al-hikma dan lain-lain. Mungkin ianya membuktikan kepada kita sebagai manusia pernah mencapai tahap penghayatan ilmu sebegiturupanya. Sekali lagi, sengaja saya membawa karya ini, sebagai contoh kepada perkara yang saya sentuh tadi dan seterusnya saya lanjutkan dengan sosok pertama, pergelutan sang nasionalis. 

Pergelutan Sang Nasionalis

Pernah beberapa seketika abah saya terlibat langsung dengan pergerakan politik parti Melayu, UMNO, peringkat akar umbi dan negeri, yang mana ketika itu saya masih kecil lagi untuk memahami kerja-kerja mereka. Pada ketika usia itu, saya melihat abah saya sebagai individu yang disegani dalam komuniti setempat, sehingga kelahiran adik kembar saya, abah saya membuat keputusan untuk tumpukan lebih sebagai seorang warga pendidik di sekolah berbanding terus bergiat aktif dalam aktivisme akar umbi parti Melayu tersebut. Disitu bermulanya kesedaran kecil saya terhadap politik. Dan dari situ juga bermula keinginan saya untuk mengetahui lebih lanjut tentang parti ini, yang konon dijuluki sebagai “parti keramat Melayu” yang sememangnya mempunyai sejarah penting dalam mencorak perjalanan politik di tanah air ini. 

Saya tidak dilahirkan sebagai generasi sebelum merdeka, kerana itu saya sentiasa berkeinginan untuk mengetahui tokoh-tokoh besar yang telah berjasa dalam usaha dan perjuangan meraih kemerdekaan. Bukan sahaja di Malaysia, malahan seantero dunia tokoh-tokoh yang telah memberi sumbangan. Antara nama awal yang saya kagumi, Za’ba, Dr Burhanuddin al-Helmy, kemudian Buya Hamka sebagai pujangga besar kelahiran Nusantara, sehingga membawa kepada nama-nama tokoh politik, agama, penulis dan lain-lain. Nama Onn Ja’afar selain Tun Ghafar Baba antara nama tokoh politik yang terlintas dalam minda saya apabila melihat bendera parti UMNO pada ketika saya berusia kecil lagi. 

Tun Ghafar Baba, nama ini selalu kelihatan ketika saya melalui jalan ke Bandar Jasin yang namanya didedikasikan sebagai sebuah nama MRSM di Jasin, Melaka. Selain beliau juga pernah menjawat sebagai Timbalan Perdana Menteri (1987-1993) dan Ketua Menteri Melaka (1959-1967), beliau juga pernah dicabar oleh Anwar Ibrahim dalam pemilihan jawatan sebagai Timbalan Presiden UMNO dan pada akhirnya berundur daripada jawatan tersebut bagi menjamin kestabilan politik. 

Onn Ja’afar, sebagai pengasas bagi Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu yang kini dikenali dengan sebutan UMNO, dalam pandangan saya terhadap sosok ini, seperti seorang Melayu yang bergelut mencari kemelayuannya mungkin disebabkan peringkat awalnya dibesarkan dalam suasana luar lingkungan budaya Melayu dan mendapat pendidikan awal dari Inggeris, ditambah lagi dengan mewarisi baka ibunya yang berasal daripada Armenia. Keluarga Onn Ja’afar merupakan keluarga ternama di kalangan masyarakat. Ayahnya, Ja’afar bin Haji Muhammad, merupakan orang yang paling rapat berkhidmat dengan Sultan Johor dan pernah menjawat sebagai Menteri Besar Johor yang pertama (1882-1919). Sosok Onn Ja’afar boleh dianggap sebagai sosok yang mewakili nasionalis sejati bagi negara seperti Malaysia sepertimana yang ditulis oleh Pamela:

“Harry J. Benda di dalam kata pengantar untuk buku William Roff bertajuk ‘The Origins of Malay Nationalism’ memberikan ulasan yang penuh bermakna iaitu “di ambang Perang Dunia Kedua, seorang Melayu yang benar-benar nasionalis, yang melangkaui perbezaan antara negeri-negeri Melayu, masih belum dilahirkan.” Dato’ Onn lahir pada tahun 1895, jadi ‘ambang Perang Dunia Kedua’ (tanpa mengira bagaimana anda mentafsir peristiwa itu), telah menemuinya, seorang lelaki pertengahan usia yang mempunyai kedudukan terhormat, berkuasa dan berpengaruh di sebuah negeri Melayu – iaitu Johor. Tokoh pertengahan usia yang berkuasa dan berpengaruh bukanlah jenis yang mengalu-alukan idea baru yang berisiko memudaratkan kedudukan mereka. Jadi bagaimanakah Dato’ Onn sebagai penasihat khas kepada Sultan dan menunggu waktu untuk menjadi menteri besar Johor, bukan sahaja mengalu-alukan nasionalisme Melayu tetapi menjadi simbol dan wakilnya? […] Onn tidak pernah berpaling daripada mereka – seperti seorang demokrat sebenar, dia berusaha memenangi mereka semula. Mungkin keadaan akan jadi lebih baik jika dia berjaya – tetapi mungkin juga menjadi lebih buruk. Setiap tokoh ulung berpegang pada nilai zamannya, hidupnya dicurahkan untuk menjayakan usahanya. Dan usahanya itu terus bertahan menongkah zaman.”

Nasionalisme Melayu, atau kepentingan orang Melayu, seringkali berada dalam kerawang ingatan saya apabila sebut tentang politik. Mungkin hal itu yang selama ini telah mencorak budaya politik di Malaysia. Persoalan identiti bagi saya bukan persoalan yang boleh diselesaikan dalam spektrum politik walaupun masih memerlukan beberapa perkara yang melibatkan politik. Kenanaran budaya, istilah yang diperkenalkan oleh Anwar Ibrahim, ianya sebuah jerat kepada kefahaman sempit perkauman sebagaimana yang diungkapnya, “penemuan kembali prinsip tulen kemuliaan diri insan, yang sebenarnya berakarkan tradisi Asia dan tradisi kemanusiaan yang lain, akan merangsang pertumbuhan masyarakat madani serta mewujudkan pemerintahan yang beradab lagi manusiawi. Asia, bahkan umat manusia sejagat, akan diperkasa oleh pemikiran para filasufnya dan daya bayang golongan seniman.” Ia adalah jelmaan idealisme yang hadir dari seorang sosok reformis yang banyak memberi pelbagai tanggapan dalam perkembangan politik mutakhir ini. Berbeza dengan sosok Onn Ja’afar yang dalam pergelutan dan pencarian idealisme sebagai sosok nasionalis mungkin “peraturan politik zaman berzaman menyatakan jika anda dilihat hilang pertimbangan ketika menyerang seseorang atau institusi, anda hanya menambah kekuatan orang atau institusi tersebut.” Keadaan seperti itu yang dihadapi oleh sosok Onn Ja’afar selepas menulis surat kepada Leftenan Komander J.M. Kenworthy dengan merungut tentang pentadbiran negeri Johor dibawah pemerintahan Sultan Ibrahim yang bertarikh 25 Oktober 1928. Mungkin episode ini dianggap sukar bagi sosok Onn Ja’afar selepas pemecatan pertama pada tahun 1920 dan kali kedua pada tahun 1927. Usahanya tidak terhenti disitu, selepas beberapa babak yang telah berlaku, kewartawanan menjadi wadah seterusnya bagi Onn Ja’afar. Dalam tempoh ini, kita boleh mengandaikan sosok Onn Ja’afar sedang mengusahakan satu kelahiran baru yang akan menaikkan namanya dengan akhbar Warta Malaya. Warta Malaya sebuah akhbar harian berbahasa Melayu yang bertujuan untuk memberikan kesedaran dan pengetahuan kepada masyarakat Melayu yang tidak berbahasa Inggeris mengenai berita antarabangsa dengan bahasa yang mudah dan ringkas untuk difahami. Pamela dalam One Man’s Will: A Portrait of Dato’ Sir Onn bin Ja’afar menulis:

“Suratkhabar tersebut diterbitkan dalam tulisan jawi. Ia terus bertahan dengan adanya iklan berprestij dari Robinson and Co. Ltd, yang akan membeli halaman termasuk separuh ruang muka hadapan untuk mengiklankan basikal keluli berjenama Raleigh.”

Dalam tempoh ini, dapat dianggap sosok Onn Ja’afar sedang menempa nama sebagai editor. Daripada peluang ini, kita akan kelihatan beliau memanfaatkan ruang ini dengan menyatakan inspirasinya tentang “keutamaannya terletak dalam rencana pengarang, yang mengisi sebahagian besar akhbar dan merangkumi apa yang kini dipanggil sebagai membangkitkan kesedaran.” Seperti kebanyakan tokoh-tokoh besar dunia, kebanyakan mereka mempunyai upaya kendiri ketika usia kecil untuk lebih belajar bersendirian. Hal ini mungkin ada pada sosok Onn Ja’afar, kerana bagi saya berdasarkan beberapa pembacaan terhadap beberapa buku biografi mengenai sosok ini, ia kelihatan seperti seorang yang mempercayai kekuatan intelek dalam berhujah. Perkara ini juga disokong lagi dengan terdapat beberapa hasil tulisannya dan seri terjemahannya mengenai Hikayat Seribu Satu Malam. Ia menunjukkan bahawa sosok Onn Ja’afar mempunyai penghargaan yang tinggi terhadap karya-karya besar peradaban dunia. Malah, dalam tempoh ini juga sosok Onn Ja’afar masih meneruskan perseteruannya dengan Sultan Ibrahim menerusi kolum Warta Malaya. Mungkin perseteruan ini bagi sebahagian orang akan menganggap sosok Onn Ja’afar dengan tanggapan yang agak negatif, tetapi saya memetik Anthony Milner dalam tulisannya, Melayu dan Kemelayuan, yang menganggap sosok Onn Ja’afar sebagai individu penting dalam memangkin kesedaran dan pembaharuan terhadap masyarakat semasa zaman penjajah. Anthony Milner menulis:

“Kita dapat lihat bahawa adat dan agama telah mula dipindahkan daripada raja kepada bangsa. Kebanyakan daripada perubahan ini telah pun berlaku semasa zaman penjajah […] Mohd. Eunos Abdullah, Abdul Rahim Kajai, Ibrahim Yaacob, Onn Ja’afar dan lain-lain – tidak hanya para wartawan, tetapi juga para penulis novel dan sejarah yang mengagungkan bangsa Melayu – kesemuanya memberi sumbangan terhadap proses ini, sehingga pihak istana sendiri akhirnya mula bertolak ansur.”

Kepedulian sosok Onn Ja’afar terhadap tahap pendidikan orang Melayu pada ketika itu cukup terserlah, serta dalam tempoh seterusnya, ketika beliau masih berada dalam dunia kewartawanan, selepas bergiat aktif bersama Lembaga Malaya, beliau telah memperkenalkan satu ruangan yang dinamakan Perletan Pak Pandir atas usaha untuk menaikkan kesedaran orang Melayu. Pada ketika tempoh ini juga, pergelutan sang nasionalis ini mula berubah kepada pemulaan seorang yang paling pro-monarki, dengan nada yang agak lunak berbanding selama ini berseteru dengan Sultan Ibrahim, yang sudah kelihatan sebagai sosok yang dapat dijadikan sebagai simbol jatidiri orang Melayu. Hal ini disokong lagi dengan terdapat sebuah terbitan buku yang berjudul Selamat Johor (1935) oleh beliau sendiri. Bermula perkara itu juga sudah terserlah sosok Onn Ja’afar sebagai seorang pro-Melayu yang koheren. Palema menulis:

“Onn adalah pro-Melayu yang fanatik dan sentiasa berusaha memperbaiki nasib orang Melayu kebanyakan dengan apa cara sekalipun; dan dia juga terlalu percaya pada diri sendiri, tidak pernah berganjak daripada pendiriannya bahawa jalan yang dipilih berdasarkan analisis sendiri tentang keadaan semasa adalah cara terbaik untuk bergerak ke hadapan. Dia seorang yang bijak, bertenaga dan mempunyai banyak pengetahuan, jadi sebahagian besar analisisnya betul. Dia berkarisma dan tahu bagaimana untuk menggunakannya. Gabungan itu bakal membawanya pergi jauh, tetapi ia tidak bermakna dia tidak akan membuat kesilapan dalam politik.”

Dalam tempoh tahun 1946-1948, ketika bermulanya bibit-bibit terciptanya Malaya di tanah semenanjung, kesedaran nasionalisme Melayu mula menaik yang pada kemuncaknya dengan berlaku Malayan Union. Dalam beberapa tempoh tertentu, sosok Onn Ja’afar mula mengetuai Pergerakan Melayu Semenanjung Johor (PMMJ) dengan bertujuan untuk menghalang Malayan Union dan juga bertujuan untuk meredakan pergaduhan di antara kaum Cina-Melayu akibat susulan daripada peristiwa Malayan Union. Perkara tersebut juga merupakan langkah sosok Onn Ja’afar dalam usaha menghalang tindakan MacMichael. Satu kelebihan yang dimiliki oleh sosok Onn Ja’afar yang pada ketika itu berusia 50 tahun, mempunyai gabungan ciri-ciri pemuka kelas pertama, wartawan bersemangat dan demagog politik, telah menulis surat terbuka kepada seluruh akhbar Melayu dan menyokong Warta Negara untuk mengadakan satu kongres pertubuhan-pertubuhan Melayu, dan sejak bertarikh 1 Mac 1946 sudah mula beroperasi parti UMNO dan sosok Onn Ja’afar merupakan presiden pertama bagi parti Melayu tersebut. Dalam jangkaan tempoh ini dan seterusnya, sosok Onn Ja’afar masih bergelut dalam parti politik Melayu tersebut dan pada 20 Mei 1950, ia mengusulkan pembentukan sebuah parti yang merangkumi semua, yang menggunakan hujah berasaskan laporan Jawatankuasa Hubungan Antara Kaum yang merupakan sebuah perbincangan tentang konsep kewarganegaraan yang harus diberikan kepada semua orang yang menganggap Tanah Melayu sebagai satu-satunya tanah-airnya dan satu-satunya tumpuan patriotisme mereka. Usul itu dibantah. Sosok Onn Ja’afar masih berusaha dengan alternatif lain. Tetapi pada akhirnya mengumumkan perletakan jawatan serta-merta dan keseluruhan Jawatankuasa Pusat mengikut langkahnya. Namun peristiwa yang berlaku itu telah menggemparkan. Dengan penuh budi baik sosok Onn Ja’afar telah menyatakan persetujuan semula sebagai presiden pada 28 0gos dengan majoriti mengagumkan serta kekal bersama UMNO selama genap satu tahun.

Mahu diringkaskan kisah sosok ini, episode politiknya diteruskan dengan menyiapkan sebuah penubuhan Parti Kemerdekaan Malaya (IMP) dan kemudian dilancarkan semula sebagai Parti Negara, yang ditubuhkan khusus untuk memberi gambaran kepada gagasan sosok Onn Ja’afar mengenai kesamarataan. Pada tahun 1957, Tanah Melayu mendapat Kemerdekaan dan sosok Onn Ja’afar dipilih sebagai satu-satunya Ahli Parlimen daripada Parti Negara pada tahun 1959. Dalam tempoh ini juga (1953-1962), sebagai ikhtiar terakhir sosok Onn Ja’afar dalam dunia kewartawanan telah melancarkan majalah mingguan, Kritik, yang merupakan majalah dalam tulisan jawi yang dikhaskan terhadap isu-isu yang menjadi perhatian sosok Onn Ja’afar sendiri, tentang pendidikan, kesedaran kebangsaan dan kritikan politiknya terhadap UMNO, Perikatan dan Tunku Abdul Rahman. Disini jugalah perkenalan diantara Ahmad Boestamam dengan Onn Ja’afar yang sering berkongsi bahan dan sumber penyelidikan yang sama. Mereka adalah inteligensia Melayu dengan keupayaan intelektualnya telah menyumbang untuk kemajuan bangsa. Pada tahun 1962, sosok Onn Ja’afar meninggal dunia dan diberikan penghormatan atas permakaman negara. Demikian ketokohan beliau, yang mungkin bukan mudah untuk dikisahkan dalam satu tulisan kecil ini, tetapi sebagaimana seorang nasionalis sejati yang peduli terhadap bangsanya, tetap dengan prinsip sebagai seorang demokrat sebenar, yang mungkinkah masih ada tersisa pada politikus Malaysia saat ini? Selepas Langkah Sheraton? Bagaimana dengan demokrasi di negara kita? 

Kecekalan Sang Reformis

Bukan sebab mahu mengkultuskan sosok ini, sebagai manusia biasa, mungkin tidak terlepas daripada sebarang kesilapan. Saya lahir dalam tempoh tahun 1997-1998 ketika mana negara-negara Asia Timur mengalami krisis kewangan yang agak membimbangkan, tidak terkecuali dampak yang diterima oleh Malaysia. Selain dalam tempoh ini juga, perseteruan politik yang mungkin dalam catatan sejarah politik dan demokrasi di Malaysia ianya merupakan perseteruan yang paling sengit di antara dua sosok politikus. Pada ketika itu juga, kita boleh mengandaikan Malaysia sudah boleh dianggap sebagai negara yang sudah mencapai tahap status negara yang begitu pesat membangun dan maju selepas beberapa dekad yang telah dilalui. Dalam pandangan saya, Malaysia yang pada ketika itu sedang mengalami beberapa transisi proses pembangunan yang telah memberi kesan langsung kepada politik semasa, dan perseteruan Anwar-Mahathir adalah cerminan sebenar kepada situasi politik Malaysia yang telah berlaku. Daripada seorang sosok Islamis Moderat, Muslim Demokrat sehingga ke sosok Reformis, pelbagai liku liku kehidupan dan politik yang telah dilalui olehnya. Kecekalan sang reformis itulah yang telah mempengaruhi kesedaran besar saya terhadap politik.

Setiap orang yang bergelar politikus di dalam negara ini, tidak terlepas daripada kesilapan politik, begitu juga dengan peristiwa perseteruan Anwar-Mahathir. Sosok Anwar dalam bayangan minda saya adalah aktor politik Malaysia yang mula-mula mahu memperjuangkan demokrasi. Dalam demokrasi, soal integriti adalah prinsipnya. Dan prinsip ini mungkin telah memberi kesan langsung kepada perjalanan politik Anwar. Selain sosok Anwar dalam bayangan minda saya adalah seorang yang begitu bertenaga dalam memperjuangkan idealisme politiknya. Sama ada diperakui atau tidak, sosok ini tetap dengan prinsipnya, dan ianya telah memberi pelbagai persepsi. Saya agak jengkel dengan berita-berita aib individu atau kesalahan peribadi digempargemburkan sementara isu-isu besar yang melibatkan integriti dipandang enteng. Demikianlah pemikiran awam telah diisikan, menabur aib sesama sendiri sudah tiada lagi kewarasan dan lagi membodohkan. Mungkin ini boleh diumpamakan sebagai buih di lautan. Apa yang saya cermati, selain sosok Anwar dengan bukunya The Asian Renaissance, dapat saya samakan dengan Alija Ali Izetbegovic dengan bukunya Islam between East and West, antara sosok pemimpin intelektual yang mampu menulis idea-idea abstark dalam satu adunan gagasan mereka. Mungkin kebanyakan kalangan kita terlepas pandang, dalam melihat sosok politikus, hanya pada soal jawatan atau harta, kewibawaan pemimpin juga harus dilihat sejauh mana kemampuan mereka dengan wawasan mereka. Dan saya sebenarnya tiada apa yang mahu dikisahkan terhadap sosok ini, biar sejarahlah yang sebaiknya akan menjadi saksi perjalanan kehidupan kita.

Buku yang disebutkan di atas tadi.

Epilog

Sebagai pengakhiran kepada kisah ini, berbalik kepada sosok Onn Ja’afar, ia pernah mengungkapkan:

“Adalah benar-benar penting bagi orang Melayu untuk mendapatkan hubungan lebih erat bersama orang lain di negara ini. Inilah masanya untuk kita mengambil pandangan yang lebih luas melangkaui pandangan kampung. Janganlah dikatakan orang bahawa orang Melayu berfikiran sempit dan mencurigakan. Saya ingin bertanya, yang mana anda akan pilih? Keamanan atau hura-hara, persahabatan atau perseteruan?

Seperti ungkapan sosok Onn Ja’afar diatas, kita boleh mengandaikan ianya telah lama berusaha untuk memupuk satu semangat kebangsaan yang merangkumi semua, selepas tanah airnya sendiri yang ia lihat dengan kepala matanya sendiri telah mengalami beberapa perubahan situasi semasa setelah zaman penjajah hingga ke zaman pasca-kemerdekaan. Demikian ada satu ungkapan orang-orang dahulu, “pemimpin bersilih ganti; datang dan pergi; yang tertinggal hanyalah jasa; yang dikenang jualah budi baiknya.” Dan adakah kerana saya menulis ini untuk menyatakan saya akan mengikut jejak-jejak mereka untuk terlibat dengan politik seperti mereka? Saya tidak pasti. Yang pastinya saya tidak akan sia-siakan dunia idealisme saya.